Het project ‘Geef om de JanEef‘ begon na een dramatische overval, toen een aantal winkeliers en bewoners bedacht: dit kan zo niet langer. Maar hoe kregen ze winkeliers mee?

Vandaag keek ik met Mohamed Machbouâa, projectleider voor de Jan Eef terug op een verhaal over het overwinnen van de scepsis.

Hij verzon voor de winkelvereniging Geef om de Jan Eef een ganzenbordspel waarbij de winkels de hokjes zijn en de pionnen op straat gespoten waren. Natuurlijk werkt het alleen maar als er voldoende winkeliers zijn die meedoen. De meerderheid van de winkeliers waren niet positief. Ook al kwam Mohamed meerdere keren, het idee leek ver af te staan van veel winkeleigenaren. Toch was er een deelname van ongeveer een derde van de winkeleigenaren. In de afgelopen week kreeg Mohamed toch gelijk toen de toeloop door deze ludieke marketing actie groot bleek. De mensen die eerder niet deel hadden genomen benaderden hem: of ze niet alsnog mee konden doen? Mede dankzij Mohamed worden deze winkels Best in West.

Veel initiatieven worden aanvankelijk met scepsis worden ontvangen.Wat Mohamed zijn initiatief liet zien is dat regelmatige aandacht en focus op een aantal mensen dat een netwerk heeft van een belangrijk deel van een grotere groep, op termijn resultaat levert. Het beïnvloeden van deze centrale personen is een primair sociaal proces: vertrouwen dat je iets voor de ander wil betekenen en niet alleen op eigenbelang uit bent, waardering tonen: het leidt tot waardevolle relaties. Met goede relaties is gezamenlijk succes al stukken dichterbij gekomen!

Wil je meer weten over hoe relaties met moeilijk bereikbare groepen te verbeteren? Neem gerust contact op. Ik hoor graag van je.

Met hartelijke groeten, Lucien

 

 

Zo werkt het overkomen van die scepsis: door te laten zien dat meedoen nut heeft. Nu was het ook een geweldig idee van Mohamed. Ik zeg: Mohamed is Best in West!